Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017

Εγκύκλιος αριθ. 13 Θέμα: "Εφαρμογή των διατάξεων της αριθ. 58114/22.12.2016 απόφασης του Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής «Ανακαθορισμός αρμόδιων αρχών έκδοσης αδειών διαμονής που χορηγούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4251/2014, όπως ισχύει"


Με την αριθ. 58114/22.12.2016 (4471 B΄) απόφαση του Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής, η οποία εκδόθηκε βάσει της παρ.20 του άρθρου 136 του ν.4251/2014, η οποία προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 120 του ν.4446/2016 (240 Α΄), από τη Δευτέρα 3 Απριλίου 2017, μεταφέρεται η αρμοδιότητα έκδοσης των αδειών διαμονής, που χορηγούνται για εξαιρετικούς λόγους, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 19 του ν. 4251/2014, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 23 του άρθρου 8 του ν. 4332/2015 από τη Δ/νση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, στις Υπηρεσίες Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. 

Η μεταφορά της αρμοδιότητας διενεργείται με σκοπό αφενός να μην είναι υποχρεωμένοι οι πολίτες τρίτων χωρών, που επιθυμούν να υπαχθούν στις εν λόγω διατάξεις, να μεταβούν στην Αθήνα προκειμένου να ζητήσουν να υπαχθούν στη ρύθμιση, αφετέρου να υπάρξει καταμερισμός των αιτήσεων σε πολλά σημεία υποδοχής και κατά συνέπεια να καταστεί δυνατή η ταχύτερη εξέταση των φακέλων. 

Επί της ουσίας, μεταφέρεται εξ’ ολοκλήρου στις αρμόδιες υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, η αρμοδιότητα εξέτασης και έκδοσης των αδειών διαμονής όλων των πολιτών τρίτων χωρών που διαμένουν μη νόμιμα στη χώρα, ανεξαρτήτως εάν αυτή αφορά σε πολίτες τρίτων χωρών που κατείχαν εντός της τελευταίας δεκαετίας μία ή περισσότερες άδειες διαμονής ή δεν κατείχαν ουδέποτε ένα τίτλο διαμονής εντούτοις αποδεικνύουν μακρόχρονη διαμονή και ανάπτυξη ισχυρών δεσμών με τη χώρα που καθιστούν αναγκαία την παραμονή τους εντός της Ελληνικής Επικράτειας. 
Προκειμένου να υπάρξει πληρέστερη κατά το δυνατόν αποσαφήνιση, προς διευκόλυνσή σας, παραθέτουμε κωδικοποιημένο το κείμενο των διατάξεων, του άρθρου 19, του ν. 4251/2014, όπως αυτές διαμορφώθηκαν μετά την προαναφερόμενη τροποποίηση. 

«1. Ο Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης ή ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, κατά περίπτωση, μπορεί κατ’ εξαίρεση να χορηγεί 1 άδεια διαμονής διάρκειας δύο ετών, σε πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν στην Ελλάδα και αποδεικνύουν ότι έχουν αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς με τη χώρα. Η άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους μπορεί να ανανεώνεται μόνο για έναν από τους λοιπούς λόγους του παρόντος Κώδικα.
Αίτημα χορήγησης άδειας για εξαιρετικούς λόγους εξετάζεται μόνον εφόσον ο ενδιαφερόμενος πολίτης τρίτης χώρας προσκομίζει: (α) θεώρηση εισόδου η οποία έχει χορηγηθεί από ελληνική προξενική αρχή τουλάχιστον τρία έτη πριν την υποβολή αίτησης ή (β) οριστικό τίτλο διαμονής, ανεξάρτητα από την αρχή εκδόσεώς του, του οποίου η ισχύς έχει λήξει κατά την τελευταία δεκαετία προ της υποβολής της αίτησης και (γ) έγγραφα που στοιχειοθετούν ότι έχει αναπτύξει ιδιαίτερους δεσμούς με τη χώρα οι οποίοι καθιστούν αναγκαία την παραμονή του εντός της ελληνικής επικράτειας. Κατ’ εξαίρεση δεν απαιτείται η προσκόμιση των υπό στοιχείου α΄ ή β΄ εγγράφων, εφόσον ο ενδιαφερόμενος αποδεικνύει με έγγραφα βέβαιης χρονολογίας το πραγματικό γεγονός της διαμονής του στη χώρα για επτά τουλάχιστον συνεχή έτη. Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, εφόσον ο πολίτης τρίτης χώρας κατείχε άδεια διαμονής στην Ελλάδα για πέντε τουλάχιστον έτη κατά την τελευταία δεκαετία πριν την υποβολή της σχετικής αίτησης, δεν απαιτείται η προσκόμιση των υπό στοιχείο γ΄ εγγράφων. 

Με απόφασή του ο Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, μπορεί να καθορίζει τα έγγραφα βέβαιης χρονολογίας που αποδεικνύουν την επταετή συνεχή παραμονή του αιτούντος στη χώρα, καθώς και να ορίζει περιοριστικά τους λόγους παραπομπής στις Επιτροπές του άρθρου 134 του παρόντος. 

2. Η άδεια διαμονής στην περίπτωση που ο αιτών δεν κατείχε οριστικό τίτλο διαμονής, σύμφωνα με την περίπτωση β΄ του τρίτου εδαφίου της προηγούμενης παραγράφου, χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Αρμόδια υπηρεσία για την υποβολή των αιτήσεων της παρούσας παραγράφου είναι η υπηρεσία μιας στάσης της Διεύθυνσης Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Στην περίπτωση υποβολής αιτήσεων αυτής της παραγράφου, η αρμόδια υπηρεσία ελέγχει κατά την υποβολή των δικαιολογητικών τη συμπλήρωση των τυπικών προϋποθέσεων εξέτασης των αιτήσεων. Σε περίπτωση συμπλήρωσης των τυπικών προϋποθέσεων, η υποβολή της αίτησης κωλύει την έκδοση απόφασης επιστροφής σύμφωνα με το άρθρο 21 του Ν. 3907/2011 (Α΄ 7). Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις εξέτασης της αίτησης, μόνη η κατάθεση αίτησης για χορήγηση άδειας διαμονής σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, δεν συνεπάγεται τη νόμιμη διαμονή των αιτούντων για το χρόνο που θα απαιτηθεί μέχρι την εξέταση του φακέλου και εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 21 επ. του Ν. 3907/2011 (Α΄ 7). 

3. Η άδεια διαμονής στην περίπτωση που ο αιτών κατείχε οριστικό τίτλο διαμονής, σύμφωνα με την περίπτωση β΄ του τρίτου εδαφίου της προηγούμενης παραγράφου χορηγείται με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Αρμόδια υπηρεσία για την υποβολή των αιτήσεων της παρούσας παραγράφου είναι η υπηρεσία μιας στάσης της Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης της χώρας. Οι αρμόδιες υπηρεσίες για την παραλαβή των αιτήσεων της κατηγορίας αυτής, εφόσον τα 2 δικαιολογητικά είναι πλήρη, χορηγούν βεβαίωση κατάθεσης αίτησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 5 έως και 7 του άρθρου 8 του παρόντος. 

4. Προϋπόθεση για την υποβολή αιτήσεων του παρόντος άρθρου είναι: i) η κατοχή διαβατηρίου, έστω και εάν αυτό έχει λήξει. Άδεια διαμονής χορηγείται και στις περιπτώσεις διαπιστωμένης αντικειμενικής αδυναμίας εφοδιασμού του ενδιαφερόμενου με διαβατήριο, εφόσον αυτό διαπιστώνεται, κατόπιν αιτιολογημένης αίτησης του ενδιαφερομένου και γνώμης της αρμοδίας Επιτροπής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 του Ν. 4251/2014, ii) η καταβολή παραβόλου ύψους τριακοσίων (300) ευρώ. Ειδικά για την υποβολή των αιτήσεων της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου απαιτείται επιπλέον η κάλυψη πλήρους ασφάλισης ασθενείας, σύμφωνα με την περίπτωση ε΄ του άρθρου 6 του παρόντος κώδικα, είτε από ασφάλιση του ιδίου είτε από ασφάλιση του συζύγου. Για την εκπλήρωση της άνω προϋπόθεσης, οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να προβούν σε εξαγορά των απαιτούμενων ημερών ασφάλισης, προκειμένου να έχουν πλήρη ασφάλιση ασθενείας. 5. Οι άδειες διαμονής του παρόντος άρθρου παρέχουν στον πολίτη τρίτης χώρας δικαίωμα πρόσβασης στην εξαρτημένη εργασία, παροχή υπηρεσιών ή έργου. Δυνατότητα άσκησης ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας παρέχεται μόνο στην περίπτωση που ο κάτοχος της ανωτέρω άδειας διαμονής κατείχε προηγουμένως άδεια διαμονής η οποία του επέτρεπε την άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας και η δραστηριότητα αυτή εξακολουθεί να υφίσταται. Για την ανανέωση των αδειών διαμονής του προηγουμένου εδαφίου θα εξετάζεται η συνδρομή των προϋποθέσεων ανανέωσης αδειών διαμονής για ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 138 παρ. 7 του Ν. 4251/2014 (Α΄ 80).» 

Σκοπός των διατάξεων 
Ο σκοπός των διατάξεων του άρθρου 19 του ν.4251/2014, είναι η παροχή δυνατότητας κτήσης νόμιμου τίτλου διαμονής στη χώρα σε πολίτες τρίτων χωρών, που διαμένουν στη χώρα το απαιτούμενο προβλεπόμενο ελάχιστο διάστημα (τρία ή επτά έτη αναλόγως εάν είχαν εισέλθει νομίμως ή μη), έχουν αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς με τη χώρα και έχουν τη βούληση να συνεχίσουν τη διαμονή τους 


Α΄ Επαναφορά στη νομιμότητα 
Δικαιούχοι 

Δικαίωμα υποβολής αίτησης έχουν οι πολίτες τρίτων χωρών που ήταν κάτοχοι οριστικού τίτλου διαμονής, ο οποίος έχει λήξει και είχε χορηγηθεί από τις αρμόδιες Δ/νσεις Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, από την Δ/νση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, από τις αρμόδιες αρχές της ΕΛ.ΑΣ. ή της Υπηρεσίας Ασύλου {ΕΔΤΟ, άδειες διαμονής, άδειες διαμονής δικαιούχων διεθνούς προστασίας (αναγνώριση προσφυγικής ιδιότητας, επικουρική προστασία, άδειες διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους)}. Η αρμοδιότητα για την παραλαβή και την εξέταση των αιτήσεων ανήκει στις Υπηρεσίες Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ήδη από την έναρξη ισχύος του ν.4332/2015. 3 

Προϋποθέσεις 
Τα σχετικά αιτήματα εξετάζονται μόνο εφόσον πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις εξέτασής τους. Δηλαδή μόνο εάν ο ενδιαφερόμενος πολίτης τρίτης χώρας, πλην των γενικών προϋποθέσεων (διαβατήριο ή έγγραφα που στοιχειοθετούν διαπιστωμένη αντικειμενική ή προσωρινή αδυναμία εφοδιασμού με διαβατήριο και παράβολο) προσκομίζει: 
α) φωτοαντίγραφο οριστικού τίτλου διαμονής, η ισχύς του οποίου έχει λήξει κατά την τελευταία δεκαετία πριν την υποβολή της σχετικής αίτησης και έγγραφα που στοιχειοθετούν την ύπαρξη δεσμών με τη Χώρα ή φωτοαντίγραφα οριστικών τίτλων διαμονής η συνολική ισχύς των οποίων ανέρχεται σε πέντε έτη κατά την τελευταία δεκαετία και 
β) ατομικό ή οικογενειακό βιβλιάριο υγείας σε ισχύ ή έγγραφο ασφαλιστικής ικανότητας ή αποδεικτικό εξαγοράς των απαιτούμενων ημερών ασφάλισης για την εκπλήρωση της ασφαλιστικής ικανότητας από οποιονδήποτε δημόσιο φορέα ασφάλισης. 

Βεβαίωση κατάθεσης (τύπου Α΄) 
Στα πρόσωπα που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις χορηγείται βεβαίωση κατάθεσης αίτησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 5 έως και 7 του άρθρου 8 του ν.4251/14. Ως προς τα έγγραφα που στοιχειοθετούν την ύπαρξη δεσμών με τη Χώρα, τα οποία αποτελούν απαραίτητο δικαιολογητικό στην περίπτωση της ύπαρξης ενός οριστικού τίτλου διαμονής που έληξε κατά την τελευταία δεκαετία, θεωρείται ότι κατ’ αρχάς πληρούται η τυπική προϋπόθεση για τη χορήγηση της ανωτέρω βεβαίωσης κατάθεσης αίτησης όταν προσκομίζεται τουλάχιστον ένα σχετικό έγγραφο. 

Β. Μακρόχρονη διαμονή 
Δικαιούχοι 

Πέραν των ανωτέρω, δικαίωμα υποβολής αίτησης για υπαγωγή στις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4251/2014, όπως ισχύει, παρέχεται στους πολίτες τρίτων χωρών που αν και δεν κατείχαν κατά την τελευταία δεκαετία οριστικό τίτλο διαμονής, αποδεικνύουν μακρόχρονη διαμονή και ισχυρούς δεσμούς με τη Χώρα. Η αρμοδιότητα για την παραλαβή και εξέταση της εν λόγω κατηγορίας πολιτών τρίτων χωρών μεταφέρεται από το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής στις Υπηρεσίες Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. 

Προϋποθέσεις 
Τα σχετικά αιτήματα εξετάζονται μόνο εφόσον πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις εξέτασης τους. Δηλαδή μόνο εάν ο ενδιαφερόμενος πολίτης τρίτης χώρας, πλην των οριζόντιων δικαιολογητικών (διαβατήριο ή έγγραφα που στοιχειοθετούν διαπιστωμένη αντικειμενική ή προσωρινή αδυναμία εφοδιασμού με διαβατήριο και παράβολο) προσκομίζει: 4 α) θεώρηση εισόδου που έχει χορηγηθεί από ελληνική προξενική αρχή τουλάχιστον τρία έτη πριν την υποβολή του σχετικού αιτήματος ή έγγραφα βέβαιης χρονολογίας, που καταδεικνύουν συνεχή, χωρίς διακοπή, επταετή διαμονή στην Ελλάδα και β) έγγραφα που στοιχειοθετούν ότι έχει αναπτύξει ιδιαίτερους δεσμούς με τη χώρα, οι οποίοι καθιστούν αναγκαία την παραμονή του εντός της ελληνικής επικράτειας. 

Έλεγχος εγγράφων που πιστοποιούν το παραδεκτό της αίτησης, ήτοι, την πλήρωση των τυπικών προϋποθέσεων 

Τα έγγραφα βέβαιης χρονολογίας που αποδεικνύουν την επταετή συνεχή διαμονή στην χώρα αναφέρονται στην κ.υ.α. 68019/2015 (2272 Β΄) και είναι τα κάτωθι: 
• Αποδεικτικά έγγραφα φοίτησης σε ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα των ιδίων ή των τέκνων τους, 
• αιτήματα για χορήγηση τίτλου προσωρινής ή οριστικής διαμονής ή καθεστώτος διεθνούς προστασίας, 
• αντίγραφα απορριπτικών αποφάσεων επί αιτημάτων χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, 
• προηγούμενοι τίτλοι προσωρινής διαμονής ανεξαρτήτως της αρχής έκδοσής τους, 
• αντίγραφα φορολογικών δηλώσεων προηγουμένων ετών, 
• αντίγραφο απόδοσης ΑΦΜ, 
• αποδεικτικά ασφάλισης σε ελληνικό οργανισμό κύριας ασφάλισης, 
• βιβλιάρια υγείας, 
• λογαριασμοί ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, και κινητής τηλεφωνίας στο όνομα του αιτούντος, • λογαριασμοί πιστωτικών ιδρυμάτων, 
• αποδείξεις μεταφοράς εμβασμάτων στις χώρες προέλευσης, μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων, εταιρειών διαμεσολάβησης στη μεταφορά κεφαλαίων, συναλλάγματος και παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, σύμφωνα με το N. 3862/2010, η εποπτεία των οποίων ασκείται από την Τράπεζα της Ελλάδας, 
• βεβαιώσεις παρακολούθησης μαθημάτων ελληνικής γλώσσας, 
• δικαστικές αποφάσεις, 
• αποφάσεις διοικητικής απέλασης ή επιστροφής οι οποίες δεν έχουν εκτελεσθεί, 
• αντίγραφα παλαιότερων διαβατηρίων (όλες οι σελίδες), 
• δηλώσεις ληξιαρχικών γεγονότων, 
• αποδείξεις νοσηλείας σε δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα, 
• συμβολαιογραφικά έγγραφα που συντάχθηκαν παρουσία του αιτούντος, 
• απόσπασμα βιβλίου αδικημάτων και συμβάντων τηρούμενο από Αστυνομικό Τμήμα 
• υπηρεσιακά σημειώματα με τα οποία διατάσσεται αναχώρηση από τη χώρα 

Η ανωτέρω καταγραφή έχει ενδεικτικό χαρακτήρα. 

Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατή η συνεκτίμηση ιδιωτικών εγγράφων, υπεύθυνων δηλώσεων ιδιωτών και εν γένει εγγράφων που με βάση την κοινή πείρα και λογική δεν αποτελούν έγγραφα βέβαιης χρονολογίας, πλην εγγράφων που προέρχονται από νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου τα οποία έχουν συνταχθεί σε παρελθόντα χρόνο και έχουν θεωρηθεί για το γνήσιο υπογραφής του υπογράφοντος. 

Έλεγχος εγγράφων που πιστοποιούν την ανάπτυξη δεσμών με την χώρα 

Η αρμόδια αρχή έκδοσης ελέγχει τις ουσιαστικές προϋποθέσεις εξέτασης του αιτήματος λαμβάνοντας υπόψη ιδίως τα έγγραφα που στοιχειοθετούν ότι έχει αναπτύξει ιδιαίτερους δεσμούς με τη χώρα, οι οποίοι καθιστούν αναγκαία την παραμονή του εντός της ελληνικής επικράτειας. 

Τα έγγραφα που στοιχειοθετούν την ανάπτυξη δεσμών με τη Χώρα αναφέρονται ομοίως στην κ.υ.α. 68019/2015 (2272 Β΄) και είναι τα κάτωθι: 
α) βεβαιώσεις παρακολούθησης μαθημάτων ελληνικής γλώσσας, 
β) τίτλοι φοίτησης σε ελληνικό σχολείο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 
γ) προηγούμενες άδειες διαμονής, ανεξαρτήτως της αρχής έκδοσης αυτών, 
δ) αντίγραφα φορολογικών δηλώσεων προηγουμένων ετών, 
ε) αποδεικτικά ασφάλισης σε ελληνικό οργανισμό κύριας ασφάλισης, 
στ) αποδεικτικά ύπαρξης συγγενικού δεσμού με Έλληνα πολίτη ή ομογενή, 
ζ) αποδεικτικά φοίτησης σε εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, 
η) αποδείξεις τραπεζικών συναλλαγών, 
θ) συμβολαιογραφικά έγγραφα τα οποία συντάχθηκαν παρουσία του αιτούντος. 

Ομοίως, τα ανωτέρω έγγραφα έχουν ενδεικτικό χαρακτήρα. 

Ωστόσο δεν μπορούν να συνεκτιμηθούν ως έγγραφα που αποδεικνύουν δεσμούς με τη Χώρα δικαστικές αποφάσεις (καταδικαστικές ή αθωωτικές), ιατρικές εξετάσεις, απόσπασμα δελτίου αδικημάτων από τις Αστυνομικές Αρχές, βεβαιώσεις ή υπεύθυνες δηλώσεις ιδιωτών, βεβαιώσεις αλλοδαπών προξενικών αρχών και εν γένει έγγραφα είτε με αρνητικό χαρακτήρα είτε αυτά το περιεχόμενο των οποίων δεν μπορεί να επαληθευτεί με οποιονδήποτε τρόπο. 

Η αρμόδια αρχή, εάν ο πολίτης τρίτης χώρας προσκομίζει ένα τουλάχιστον έγγραφο για την πιστοποίηση της επταετούς διαμονής και ένα τουλάχιστον έγγραφο για την πιστοποίηση δεσμών με τη Χώρα, οπότε τεκμαίρεται η πλήρωση των τυπικών προϋποθέσεων για την εξέταση του φακέλου , χορηγεί βεβαίωση παραλαβής (λευκού χρώματος), στην οποία αναγράφεται ότι «η υποβολή της αίτησης κωλύει την έκδοση απόφασης επιστροφής σύμφωνα με το άρθρο 21 του Ν. 3907/2011 (Α΄ 7)». 

Εάν ο πολίτης τρίτης χώρας δεν προσκομίσει κάποιο από τα ανωτέρω στοιχεία, χορηγεί βεβαίωση παραλαβής (λευκού χρώματος), στην οποία αναγράφεται ότι «μόνη η κατάθεση αίτησης για χορήγηση άδειας διαμονής σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, δεν συνεπάγεται τη νόμιμη διαμονή των αιτούντων για το χρόνο που θα απαιτηθεί μέχρι την εξέταση του φακέλου και εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 21 επ. του Ν. 3907/2011 (Α΄ 7)». 

Σημειώνεται ότι οι ανωτέρω βεβαιώσεις κατάθεσης αιτήματος δεν αποτελούν νομιμοποιητικό τίτλο στη Χώρα μας (σε αντίθεση με τις βεβαιώσεις της παρ.5 του άρθρου 8 του ν.4251/2014), και δεν παρέχουν δικαίωμα εργασίας ή οποιαδήποτε άλλα δικαιώματα, πέραν της προστασίας από την απομάκρυνση, η οποία παρέχεται, όπως προειπώθηκε, μόνο στην περίπτωση που πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις για την εξέταση του φακέλου, και χωρίς τούτο να προδικάζει τη θετική έκβαση της υπόθεσης. 

Εν κατακλείδι, η έννοια των ισχυρών δεσμών με τη χώρα δεν κρίνεται σύμφωνα με τα κατ’ έτος έγγραφα, αλλά σύμφωνα με την αρχή της χρηστής διοίκησης, καθώς και τους κανόνες της κοινής πείρας, ιδίως όταν συντρέχουν οικογενειακοί δεσμοί, μακρόχρονη διαμονή, συνέπεια για μεγάλο χρονικό διάστημα στις ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις, παρακολούθηση κάποιων ετών σε ελληνικό σχολείο ή σε κέντρα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας, αγορά κατοικίας, σπουδές κλπ. 

Διάρκεια ισχύος, τύπος της άδειας διαμονής και δικαιώματα που απορρέουν από αυτήν 
Είναι αυτονόητο ότι και στους υπαγόμενους στην κατηγορία των εξαιρετικών λόγων πολίτες τρίτων χωρών, εφόσον η υπηρεσία αποφασίσει ότι πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις, εκδίδεται ηλεκτρονική άδεια διαμονής. 
Συνεπώς και οι πολίτες που υποβάλλουν σχετική αίτηση καλούνται να δώσουν τα βιομετρικά δεδομένα (ψηφιακή φωτογραφία, δακτυλικά αποτυπώματα, δείγμα υπογραφής) και να καταβάλουν το τέλος που αντιστοιχεί στο κόστος της ηλεκτρονικής άδειας διαμονής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Εγκύκλιό μας 7/2017. 

Η άδεια διαμονής έχει διετή διάρκεια και η ισχύς της αρχίζει, σε αντίθεση με όλες τις άλλες κατηγορίες αδειών διαμονής, όχι από την ημερομηνία κατάθεσης του σχετικού αιτήματος αλλά από την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής απόφασης. 

Ειδικότερα ζητήματα 

1. Άδεια διαμονής για εποχική εργασία 
Σε περίπτωση που ο αιτών κατείχε άδεια διαμονής για εποχική εργασία ή ως αλιεργάτης, που έληξε κατά την τελευταία δεκαετία, είχε χορηγηθεί με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 3386/2005, δηλαδή πριν την τροποποίηση των σχετικών ρυθμίσεων με το άρθρο 5 του ν. 4018/2011, και έκτοτε ο ενδιαφερόμενος παρέμεινε στην Ελλάδα, τότε ο αιτών θα πρέπει να υποβάλει την αίτησή του ως κάτοχος οριστικού τίτλου διαμονής στη χώρα. Σε περίπτωση που ο αιτών είχε κατά το παρελθόν εισέλθει στην Χώρα με θεώρηση εισόδου για εποχική εργασία ή ως αλιεργάτης και έκτοτε παρέμεινε στην Ελλάδα, η είσοδος αυτή λαμβάνεται υπ’ όψιν για την έναρξη του υπολογισμού της τριετίας στην χώρα για την νόμιμη είσοδο σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 άρθρου 19 του ν.4251/2014. 

2. Έκδοση διαβατηρίου από αλλοδαπή προξενική αρχή στην Ελλάδα 
Η έκδοση διαβατηρίου ή η παράταση ισχύος αυτού από αλλοδαπή προξενική αρχή στην Ελλάδα, αναγνωρίζεται ως έγγραφο βέβαιης χρονολογίας που αποδεικνύει το πραγματικό γεγονός της διαμονής στη χώρα τη συγκεκριμένη ημερομηνία έκδοσης του διαβατηρίου, κατά την έννοια του άρθρου 19 του ν. 4251/2014. Αντίθετα δεν μπορούν να γίνουν δεκτές βεβαιώσεις αλλοδαπής προξενικής αρχής περί της διαμονής ή της ύπαρξης δεσμών πολιτών τρίτων χωρών στην Ελλάδα. 3. 

Πολλαπλές θεωρήσεις εισόδου ή νόμιμες είσοδοι στην χώρα – Διαστήματα απουσίας μεταξύ των εισόδων στη χώρα 

Στην περίπτωση νόμιμης εισόδου (με θεώρηση εισόδου ή βάσει του Κώδικα Συνόρων Σένγκεν ή δυνάμει σχετικής διακρατικής συμφωνίας) η έναρξη της τριετούς παραμονής στην χώρα υπολογίζεται από την πρώτη είσοδο του αιτούντος. 
Αντίθετα, σε πολίτες τρίτων χωρών που εισέρχονται στη χώρα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4251/2014, όπως ισχύει, (θεωρήσεις εισόδου για εργασία), η έναρξη τριετούς παραμονής στη χώρα, υπολογίζεται από την τελευταία είσοδο. 
Σε περίπτωση επταετούς παραμονής στην χώρα ο υπολογισμός του χρόνου διαμονής ξεκινά από το χρονικό σημείο, που αποδεικνύει την παρουσία του στην χώρα. Διάστημα απουσίας που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη συνολικά (αθροιστικά) εντός της επταετίας, δεν διακόπτει το συνολικό υπολογισμό του απαιτούμενου χρόνου παραμονής στην χώρα. Ειδικότερα, εάν από το προσκομιζόμενο διαβατήριο του πολίτη τρίτης χώρας ή από άλλα προσκομιζόμενα στοιχεία, προκύπτει απουσία από τη χώρα για διάστημα μεγαλύτερο από δύο (2) έτη, συνεχόμενα ή αθροιστικά, κατά το διάστημα της επταετίας, θεωρείται ότι δεν πληρούται η σχετική τυπική προϋπόθεση. 
Διευκρινίζεται ότι κατά την διαδικασία εξέτασης αίτησης για εξαιρετικούς λόγους, εκείνο που προέχει είναι η διαπίστωση ισχυρών δεσμών με την χώρα και κυρίως το πραγματικό γεγονός της διαμονής στη χώρα, και όχι ο έλεγχος της νομιμότητας εισόδου ή εξόδου από τη χώρα, που ανήκει στην αρμοδιότητα άλλων υπηρεσιών. 
Έτσι σε περίπτωση που δεν είναι δυνατός έλεγχος των αφιξοαναχωρήσεων του ενδιαφερόμενου εκ του ελέγχου του ή των διαβατηρίων που προσκομίζει, με βάση την αρχή της χρηστής διοίκησης, πρέπει να θεωρείται ότι πληρούται η σχετική τυπική προϋπόθεση, από μόνο το έγγραφο που πιστοποιεί την παραμονή στη χώρα του αιτούντα προ επτά ετών ή τη νόμιμη είσοδο προ τριών ετών από την υποβολή της αίτησης. 

4. Διαπίστωση ύπαρξης προγενέστερων δεσμών με τη χώρα από την έναρξη επταετούς παραμονής στη χώρα ή της προ τριετίας νόμιμης εισόδου 
Σκοπός της διάταξης του άρθρου 19 του ν.4251/2014 είναι να παράσχει τη δυνατότητα χορήγησης αδείας διαμονής, σε όσους έχουν αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς με τη χώρα, ανεξάρτητα από το πότε αυτοί δημιουργήθηκαν. 
Έτσι οποιαδήποτε ύπαρξη δεσμών με τη χώρα, ανεξάρτητα από το αν αυτοί διαπιστώνεται ότι δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της επταετούς παραμονής στη χώρα, ή κατά τη διάρκεια της τριετούς παραμονής στη χώρα ή σε προγενέστερο στάδιο, λαμβάνεται υπόψη για το σχηματισμό κρίσης επί του αιτήματος. 

5. Απόδειξη του πραγματικού γεγονότος διαμονής στη χώρα 
Όπως έχει διευκρινισθεί και ανωτέρω, δεν θα πρέπει κατ’ αρχήν να αναζητούνται έγγραφα για κάθε έτος παραμονής στην χώρα, εφόσον δεν διαπιστώνεται από το σύνολο των στοιχείων ότι ο αιτών έχει εγκαταλείψει την χώρα ή έχει απουσιάσει από αυτή για μεγάλο χρονικό διάστημα. 

6. Συμπλήρωση ελάχιστου χρόνου διαμονής στην χώρα 
Η τυπική προϋπόθεση του ελάχιστου χρόνου διαμονής στην χώρα κατ’ αρχήν θα πρέπει να συντρέχει κατά την υποβολή του σχετικού αιτήματος. Αν όμως από την εξέταση ή και το περιεχόμενο εγγράφων βέβαιης χρονολογίας, που αποδεικνύουν το πραγματικό γεγονός διαμονής στη χώρα, προκύπτει ή δύναται να συναχθεί, με βάση 8 τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής, διαμονή στη χώρα προηγούμενη της βέβαιης χρονολογίας τότε μπορεί να δικαιολογείται εύλογο χρονικό διάστημα προηγούμενο του εγγράφου βέβαιης χρονολογίας (π.χ. αποδεικτικό αποφοίτησης από σχολείο δικαιολογεί παραμονή στη χώρα κατά το προηγούμενο σχολικό έτος, βεβαίωση ασφαλιστικού φορέα για τον χρόνο ασφάλισης, απόφαση επί αιτήματος για τον χρόνο από την υποβολή μέχρι την έκδοση, δικαστική απόφαση για όσα κρίνει σχετικά με τον χρόνο παραμονής στην χώρα κλπ). 

7. Κάτοχοι ειδικής βεβαίωσης διαμονής νόμιμης διαμονής 
Σε περίπτωση, που κάτοχοι ειδικής βεβαίωσης νόμιμης διαμονής στο πλαίσιο προσωρινής δικαστικής προστασίας επιθυμούν να καταθέσουν αίτηση για εξαιρετικούς λόγους θα ενημερώνονται ότι δεν υπάγονται στους δικαιούχους άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους, καθόσον, η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής αποτελεί σύμφωνα με την παρ.4 του άρθρου 25 του ν.4251/2014 προσωρινό τίτλο διαμονής, ο οποίος παρέχει όλα τα δικαιώματα που αντιστοιχούν στην κατηγορία της άδειας διαμονής, η οποία ανακλήθηκε ή δεν ανανεώθηκε. Ως εκ τούτου, πολίτης τρίτης χώρας έχει την δυνατότητα να καταθέσει αίτηση για εξαιρετικούς λόγους αν απορριφθεί η σχετική αίτηση αναστολής ή ακύρωσης. 

8. Αιτήματα από αιτούντες διεθνή προστασία 
Σε περίπτωση, που αιτούντες διεθνή προστασία επιθυμούν να καταθέσουν αίτηση για εξαιρετικούς λόγους θα ενημερώνονται ότι δεν υπάγονται στους δικαιούχους άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους, καθόσον σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 1 περ.γ του ν. 4251/2014, ο ν. 4251/2014, δεν έχει εφαρμογή «γ. Στους δικαιούχους διεθνούς προστασίας, καθώς και στους αιτούντες διεθνή προστασία, κατά την έννοια της Σύμβασης της Γενεύης του 1951 και σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο.». 

9. Προηγούμενες απορριπτικές ή ανακλητικές αποφάσεις για λόγους δημόσιας τάξης 
Σε περίπτωση ύπαρξης προηγούμενων απορριπτικών ή ανακλητικών αποφάσεων για λόγους δημόσιας τάξης και ειδικότερα με την αιτιολογία ότι οι ενδιαφερόμενοι φέρεται να έκαναν χρήση πλαστών ή παραποιημένων εγγράφων που αφορούσαν αποκλειστικά την χορήγηση ή ανανέωση της άδειας διαμονής που ανακλήθηκε ή δεν χορηγήθηκε, διευκρινίζεται ότι, εάν δεν προκύπτει ότι έχει ασκηθεί ποινική δίωξη, κι εφόσον δεν συντρέχει άλλος λόγος δημόσιας τάξης ή ασφάλειας, κατόπιν απάντησης των αρμοδίων αστυνομικών αρχών, οι αρμόδιες υπηρεσίες προχωρούν στην περαιτέρω εξέταση της αίτησης. 
Και τούτο διότι, οι διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 4251/2014, όπως ισχύει, σύμφωνα με τις οποίες « β. Αποδειχθεί από επίσημο έγγραφο αρμόδιας ελληνικής αρχής ότι για την έκδοση της άδειας διαμονής, χρησιμοποιήθηκαν ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες, πλαστά ή παραποιημένα έγγραφα ή ότι διαπράχθηκε με οποιονδήποτε τρόπο απάτη ή ότι χρησιμοποιήθηκαν άλλα παράνομα μέσα», εν προκειμένω δεν τυγχάνουν εφαρμογής, καθόσον αναφέρονται σε προσκόμιση πλαστών εγγράφων για την αίτηση που εκκρεμεί την δεδομένη στιγμή. 

10. Εκκρεμής ποινική δίωξη ή προηγούμενες δικαστικές αποφάσεις 
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, και ειδικότερα στο άρθρο 6 του ν.4251/2014, όπως ισχύει, ορίζεται ως μια από τις γενικές προϋποθέσεις δικαιώματος διαμονής πολιτών τρίτης χώρας οι ανωτέρω πολίτες «να μην θεωρούνται απειλή για τη δημόσια τάξη, την εσωτερική ασφάλεια ή τις διεθνείς σχέσεις και να μην είναι καταχωρισμένοι ως ανεπιθύμητοι στις εθνικές βάσεις δεδομένων». Θα πρέπει επίσης να διευκρινισθεί ότι με την ανωτέρω διάταξη ορίζονται ως κριτήρια για τη συνδρομή των λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας, τα οποία συνεκτιμώνται από την αρμόδια για την έκδοση της άδειας διαμονής υπηρεσία: i) η έκδοση τελεσίδικης καταδικαστικής απόφασης για κακούργημα ή πλημμέλημα σε ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους, ii) η εγγραφή στον κατάλογο ανεπιθύμητων, η οποία παύει αυτοδικαίως να ισχύει με τη χορήγηση ή ανανέωση άδειας διαμονής, iii) άλλοι λόγοι δημόσιας τάξης, οι οποίοι θα πρέπει να μνημονεύονται ειδικώς και αιτιολογημένα στη σχετική απόφαση, iv) ιδιαιτέρως εξαιρετικοί λόγοι, ειδικώς αιτιολογημένοι, που αφορούν σε ζητήματα εσωτερικής ασφάλειας. 
Βάσει των παραπάνω είναι σαφές ότι παρέχεται στην αρμόδια υπηρεσία διακριτική ευχέρεια, καθόσον αυτή δεν δεσμεύεται ρητώς από τους αναφερόμενους παραπάνω λόγους, αλλά συνεκτιμά και λαμβάνει υπόψη και άλλα στοιχεία του φακέλου. Αναφορικά με τα ειδικότερα ζητήματα, που έχουν τεθεί και σχετίζονται με την άσκηση ποινικής δίωξης ή την επιβολή ποινής, θα πρέπει να διευκρινισθούν τα εξής: α) Σε περίπτωση, που υπάρχει εκκρεμοδικία, δηλαδή είτε έχει ασκηθεί ποινική δίωξη είτε έχει εκδοθεί καταδικαστική απόφαση, κατά της οποίας έχει ασκηθεί έφεση κατ’ αρχήν δεν αποτελεί λόγο απόρριψης ή ανάκλησης της άδειας διαμονής. Μπορεί όμως η υπηρεσία συνεκτιμώντας την βαρύτητα του αδικήματος ή άλλα στοιχεία να εκδώσει απορριπτική ή ανακλητική απόφαση. β) Η ύπαρξη καταδικαστικής απόφασης με ποινή άνω του ενός (1) έτους, εφόσον η ποινή αυτή έχει ανασταλεί και έχει παρέλθει ο χρόνος αναστολής, δεν αποτελεί κατ’ αρχήν λόγο απόρριψης ή ανάκλησης. γ) Αντιστοίχως σε περίπτωση, περισσότερων εκκρεμουσών ποινικών υποθέσεων ή καταδικαστικών αποφάσεων θα πρέπει να κρίνεται π.χ. από το είδος των παραβάσεων, την συχνότητα αυτών, το ύψος της επιβληθείσας ποινής κλπ, αν οι πράξεις αυτές συνιστούν λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας. δ) Η εγγραφή στον ΕΚΑΝΑ για λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας, αποτελεί αυτοτελώς λόγο απόρριψης ή ανάκλησης άδειας διαμονής. 
Η αναφορά στο οικείο άρθρο περί διαγραφής από τον κατάλογο των ανεπιθύμητων σε περίπτωση χορήγησης άδειας διαμονής, δεν αφορά πολίτες τρίτων χωρών που έχουν εγγραφεί στον κατάλογο για λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας, παρά μόνον πολίτες τρίτων χωρών που έχουν εγγραφεί λόγω προηγούμενης μη νόμιμης διαμονής (άρθρο 21 παρ. 4 του ν. 3907/2011). Διαφορετική προσέγγιση θα παραβίαζε τις διατάξεις του εν λόγω νόμου. Ιδιαιτέρως θα πρέπει να επισημανθεί ότι σε περίπτωση εξέτασης αιτήματος για χορήγηση άδειας διαμονής σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του Ν. 4251/2014 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, σκοπός του νομοθέτη είναι η αρχική 10 χορήγηση τίτλου διαμονής, λόγω ύπαρξης ισχυρών δεσμών με τη χώρα. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι θα αναιρούταν ο σκοπός του νομοθέτη, σε περίπτωση, που τα σχετικά αιτήματα απορρίπτονταν εξαιτίας εγγραφής αυτών στον ΕΚΑΝΑ λόγω παράνομης εισόδου ή παραμονής στην χώρα. Συνεπώς, σύμφωνα με όσα έχουν ήδη προαναφερθεί, μόνο η εγγραφή του αιτούντος στον ΕΚΑΝΑ λόγω προηγούμενης μη νόμιμης εισόδου ή μη νόμιμης παραμονής στην χώρα δεν παρεμποδίζει την κατάθεση του σχετικού αιτήματος, ούτε συνιστά λόγο απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή/και ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς βέβαια ούτε λόγο ανάκλησης τίτλου, που έχει χορηγηθεί. 

11. Πολίτες τρίτων χωρών που απασχολούνται ως εσωτερικό οικιακό προσωπικό ή συνοδοί ηλικιωμένων ή ανηλίκων 

Είναι γνωστό ότι πολίτες τρίτων χωρών που προέρχονται κατά πλειοψηφία από συγκεκριμένες χώρες, όπως λ.χ. Γεωργία, Φιλιππίνες κ.λ.π. λόγω της φύσης της εργασίας τους ως οικόσιτο βοηθητικό προσωπικό, δεν είναι σε θέση να αποδείξουν την ανάπτυξη δεσμών με τη χώρα. Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις και λαμβανομένων υπόψη των αναφερομένων στην εισηγητική έκθεση του ν.4251/2014, «…..στον ίδιο άξονα εντάσσονται τέλος ρυθμίσεις που αποσκοπούν στον περιορισμό της απώλειας της νόμιμης διαμονής πολιτών τρίτων χωρών που έχουν κατ’ αρχήν μακροχρόνια νόμιμη διαμονή στη χώρα και πρόσβαση στην αγορά εργασίας, με στόχο την καταπολέμηση άτυπων μορφών άτυπης απασχόλησης και την αποφυγή πιέσεων για προγράμματα νομιμοποίησης ή επαναφοράς στη νομιμότητα.» καθώς και το γεγονός ότι η αποστολή εμβασμάτων των μεταναστών στις χώρες προέλευσης, έχει χαρακτηρισθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ως ένας από τους τρόπους αντιμετώπισης της εισροής παράτυπων μεταναστών, ως έγγραφα που πιστοποιούν την ανάπτυξη δεσμών με τη χώρα μπορούν να ληφθούν υπόψη οι αποστολές εμβασμάτων στις χώρες προέλευσης. 
Και τούτο διότι τα αποδεικτικά αποστολής εμβασμάτων είναι τα μοναδικά έγγραφα που πιστοποιούν ότι οι εν λόγω πολίτες εργάζονται στη χώρα. Προκειμένου λοιπόν να αντιμετωπισθούν τα παραπάνω προβλήματα και να διασφαλιστεί η νομιμότητα της διαμονής πολιτών τρίτων χωρών, αμιγώς οικονομικών μεταναστών, που είτε απώλεσαν την νομιμότητα διαμονής τους είτε εισήλθαν, διαμένουν και εργάζονται παράτυπα στη χώρα είναι σκόπιμο να χορηγηθούν οι άδειες διαμονής, εφόσον βέβαια παρατηρείται περιοδικότητα και τακτικότητα αποστολής αυτών, μέσω πιστοποιημένων παρόχων, ώστε να αρθούν οι αποκλεισμοί της πρόσβασης σε βασικά κοινωνικά αγαθά και υπηρεσίες, όπως της παιδείας και της υγείας, τα οποία είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου, να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή τους στην κοινωνική ζωή του τόπου, στην εκπαίδευση, στην εργασία και να τους παρασχεθεί η δυνατότητα να επισκεφθούν την χώρα προέλευσής τους νομίμως, αντιμετωπίζοντας έτσι και κυκλώματα που λυμαίνονται τους μετανάστες εφοδιάζοντας αυτούς με πλαστά έγγραφα. 
Εφιστούμε ιδιαίτερα την προσοχή σας στον ενδελεχή έλεγχο των καταλόγων αποστολής εμβασμάτων, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο πλαστών ή παραποιημένων εγγράφων αποστολής χρημάτων στις χώρες προέλευσης. 11 Συνημμένα σας αποστέλλουμε το υπ’ αριθ. 325/31/03/2016 έγγραφο της Τράπεζας της Ελλάδας, με το οποίο μας απέστειλε κατάλογο αναγνωρισμένων ιδρυμάτων πληρωμών που παρέχουν υπηρεσίες εμβασμάτων. 

12. Δυνατότητα κατάθεσης αιτήματος χορήγησης άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους (άρθρο 19 ν. 4251/2014) από πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι τελούν υπό κράτηση 
Σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 8 του ν.4251/2014 προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι: «Η υποβολή των αιτήσεων για τη χορήγηση αρχικής άδειας διαμονής, η υποβολή συμπληρωματικών δικαιολογητικών και η παραλαβή της άδειας διαμονής ή της απορριπτικής απόφασης ή άλλων εγγράφων από τον οικείο φάκελο μπορεί να γίνεται είτε με αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη τρίτης χώρας είτε με εκπροσώπησή του από πληρεξούσιο δικηγόρο είτε από συζύγους, ανιόντες και ενήλικους κατιόντες. Η πληρεξουσιότητα αποδεικνύεται εγγράφως με θεώρηση του γνησίου της υπογραφής του εξουσιοδοτούντος από οποιαδήποτε δημόσια αρχή». 
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 26 ν.4251/2014 προβλέπεται ότι: «Οι δημόσιες υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οργανισμοί και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούνται να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε πολίτες τρίτης χώρας, οι οποίοι δεν έχουν διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο που αναγνωρίζεται από διεθνείς συμβάσεις και θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής και γενικά δεν αποδεικνύουν ότι έχουν εισέλθει και διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα». 

Σύμφωνα με την περίπτωση (β) της παρ.2 του ίδιου άρθρου από την ανωτέρω εξαιρείται, μεταξύ άλλων, από την ανωτέρω απαγόρευση «η θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής κρατούμενων αλλοδαπών για εξουσιοδότηση σε δικηγόρους, προκειμένου να εκπροσωπηθούν ενώπιον δικαστικών αρχών και υπό την προϋπόθεση ότι αποδεικνύονται, εξ οιουδήποτε δημόσιου εγγράφου, τα στοιχεία της ταυτότητας τους». 
Συναφώς, σύμφωνα με το άρθρο 27 του ν.4251/2014 προβλέπεται ότι: 
«1. Κατά την κατάρτιση συμβολαιογραφικών πράξεων, στις οποίες συμβαλλόμενοι ή συμμετέχοντες καθ οιονδήποτε τρόπο είναι πολίτες τρίτων χωρών, που παρίστανται αυτοπροσώπως ή δηλώνουν κατοικία ή διαμονή στην ημεδαπή, οι συμβολαιογράφοι υποχρεούνται να διαπιστώνουν ότι αυτοί έχουν θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής ή βεβαίωση της παρ.7 του άρθρου 8 και της παρ. 6 του άρθρου 9 του ν.4251/14 και να προβούν σε σχετική μνεία στην πράξη τους. 
2. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις της σύνταξης πληρεξουσίων σε δικηγόρους προκειμένου να εκπροσωπήσουν πολίτες τρίτων χωρών ενώπιον δικαστικών και διοικητικών αρχών, καθώς και της σύνταξης συμβολαιογραφικών πράξεων που αφορούν την αναγνώριση τέκνου εκτός γάμου που δεν έχει συμπληρώσει το τρίτο έτος της ηλικίας του όταν ο ένας των γονέων είναι Έλληνας ή πολίτης άλλου κράτους − μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή πολίτης τρίτης χώρας που διαμένει νομίμως στην Ελλάδα». 
Ενόψει των ανωτέρω, σας γνωρίζουμε ότι δεν είναι δυνατή η κατάθεση αίτησης για τη χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους από πολίτη τρίτης χώρας διά πληρεξουσίου δικηγόρου, παρά μόνο εάν αυτός νομίμως εκπροσωπεί τον αλλοδαπό βάσει συμβολαιογραφικού πληρεξουσίου, κατά τα ανωτέρω οριζόμενα στο άρθρο 27 του ν.4251/2014. Στην περίπτωση αυτή είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να προσκομίζονται και όλα τα προβλεπόμενα από την κείμενη νομοθεσία δικαιολογητικά. 

Κλήση σε Επιτροπή Μετανάστευσης 
Σε περιπτώσεις χορήγησης άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους έχετε τη δυνατότητα παραπομπής στις Επιτροπές Μετανάστευσης, βάσει των οριζομένων στην αριθ.53404/2015 υπουργικής απόφασης, σχετικά με τους λόγους παραπομπής στις Επιτροπές του άρθρου 134 παρ. 1 του ν.4251/2014, όπως ισχύει και ιδίως στις παραγράφους 2 και 3 αυτής. 

α) Συνδρομή λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας στο πρόσωπο του ενδιαφερόμενου που αποδεικνύει δεσμούς με τη χώρα, εφόσον δεν προκύπτει ασφαλής εκτίμηση από την απάντηση των αρμοδίων αστυνομικών ή δικαστικών αρχών 
Η διερεύνηση της συνδρομής λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας θα πρέπει να διενεργείται λαμβάνοντας υπ’ όψιν, • πιθανές επιπτώσεις της απομάκρυνσης του ατόμου στην οικονομική προσωπική και οικογενειακή ζωή του, καθώς και τυχόν επιπτώσεις σε άλλα μέλη της οικογένειας που έχουν δικαίωμα να παραμείνουν στη χώρα. • τις ειδικές συνθήκες ή τους κινδύνους, που ο ίδιος ή και ο σύζυγος/σύντροφος και τα παιδιά τους ενδέχεται να αντιμετωπίσουν στη χώρα καταγωγής του ενδιαφερόμενου, • την έλλειψη δεσμών με το κράτος καταγωγής (λ.χ. ο ενδιαφερόμενος γεννήθηκε στην Ελλάδα ή έζησε στη χώρα από νεαρή ηλικία). 

β) Ειδικές περιπτώσεις που χρήζουν εξατομικευμένης προσέγγισης οι οποίες παραπέμπονται με εισήγηση του αρμόδιου Προϊσταμένου του Τμήματος. Σε περίπτωση παραπομπής ατομικών περιπτώσεων της ανωτέρω κατηγορίας η αρμόδια Επιτροπή γνωμοδοτεί για τη χορήγηση άδειας διαμονής, αφού λάβει υπ’ όψιν τις ανάγκες ή τις ιδιαίτερες συνθήκες της ζωής του ενδιαφερομένου ή και των μελών της οικογένειάς του, (π.χ. εργασία, εκπαίδευση, κατάσταση υγείας, χρόνος παραμονής του ενδιαφερομένου και των μελών της οικογένειάς του), σε συνδυασμό με τον βαθμό ένταξης και την ύπαρξη ισχυρών δεσμών με την κοινωνική ζωή της χώρας. 

Εκκρεμείς αιτήσεις 
Αιτήσεις που υποβλήθηκαν ή θα υποβληθούν βάσει των ανωτέρω διατάξεων μέχρι την 1 Απριλίου 2017 στο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, θα εξεταστούν από τη Διεύθυνση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου και θα επισπευθεί η σχετική διαδικασία εξέτασης. Πολίτες τρίτων χωρών που έχουν υποβάλει αίτηση για την χορήγηση της ως άδειας διαμονής, η οποία εκκρεμεί στη Διεύθυνση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, δύνανται να παραιτηθούν από την εξέταση αυτής και να υποβάλουν εκ νέου αίτηση χορήγησης άδειας διαμονής για τον ίδιο λόγο, προσκομίζοντας τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά, στην υπηρεσία μιας 13 στάσης της Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του τόπου διαμονής τους. 
Στην ίδια υπηρεσία θα πρέπει να υποβάλουν παραίτηση από την προηγούμενη αίτησή τους. 
Για την υποβολή της αίτησης δεν απαιτείται η εκ νέου υποβολή του προβλεπόμενου παραβόλου των 300 ευρώ, εντούτοις απαιτείται η πρόσθετη καταβολή του τέλους των 16 ευρώ και η λήψη βιομετρικών δεδομένων κατά τα ανωτέρω. 
Επισημαίνεται ότι για την υποβολή αιτήματος για εξαιρετικούς λόγους κατόπιν παραίτησης από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου μας δεν απαιτείται νέο συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο, υπό την προϋπόθεση ότι το υπάρχον είναι σε ισχύ ή δεν έχει ανακληθεί. 
Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι είμαστε στη διάθεσή σας για την καλύτερη εφαρμογή των διατάξεων του νόμου. 
 Ο Υπουργός
 Ιωάννης Μουζάλας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου