Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2017

ΕιρΜυτιλήνης 91/2017 : "Άδεια γάμου - Πρόσφυγας - Ιδιωτική ζωή - Προστασία οικογένειας"


Τα κρατικά όργανα υποχρεούνται να εξασφαλίζουν την ανεμπόδιστη άσκηση των δικαιωμάτων στην ιδιωτική και οικογενειακή ζωή, την τέλεση γάμου, τη δημιουργία οικογένειας και την προστασία της παιδικής ηλικίας και κάθε είδους περιορισμοί πρέπει να προβλέπονται απευθείας από το Σύνταγμα ή από νόμο και να σέβονται την αρχή της αναλογικότητας. Κάθε αίτηση διεθνούς προστασίας αλλοδαπού τεκμαίρεται ότι είναι αίτηση ασύλου και μπορεί να περιλαμβάνει μέλη της οικογένειας του αιτούντος που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια. Ο αιτών άσυλο αλλοδαπός πρέπει να συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές για να πιστοποιούν την ταυτότητά τους, τη χώρα προέλευσης, τον τόπο καταγωγής και την οικογενειακή τους κατάσταση. Οι αιτούντες, στους οποίους ορίζεται περιοχή για τη διαμονή τους μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα εντός αυτής χωρίς να παρεμποδίζεται η ιδιωτική ζωή τους, η άσκηση των δικαιωμάτων τους και η ενότητα της οικογένειάς τους. Ο αλλοδαπός απολαμβάνει τα αστικά δικαιώματα του ημεδαπού και για την τέλεση γάμου του απαιτείται βεβαίωση της οικείας προξενικής αρχής ότι δεν υφίσταται κώλυμα. Σε περίπτωση που ο αρμόδιος για την έκδοση άδειας αρνείται να τη χορηγήσει, αποφασίζει αμετακλήτως το αρμόδιο Ειρηνοδικείο του τόπου διαμονής του αιτούντος. Χορήγηση άδειας τέλεσης πολιτικού γάμου σε πρόσφυγα υπήκοο Συρίας, που κυοφορεί το τέκνο του αρραβωνιαστικού της, με την υποβολή δελτίου ταυτότητας της Συρίας, βιβλιαρίου υγείας του πατέρα της, στο οποίο φέρεται ως προστατευόμενο μέλος και υπεύθυνης δήλωσης ότι δεν συντρέχει κώλυμα γάμου, επειδή υφίσταται αδυναμία προσκόμισης ληξιαρχικής πράξης γέννησης και βεβαίωσης της αρμόδιας προξενικής αρχής λόγω της εμπόλεμης κατάστασης. Στάθμιση μεταξύ της ασφάλειας του οικογενειακού δικαίου και των δικαιωμάτων της προσωπικότητας, του γάμου, της οικογένειας και των δικαιωμάτων των προσφύγων. Τα αρμόδια όργανα της Ελληνικής Πολιτείας πρέπει να επιδεικνύει ευελιξία και ευρύτητα πνεύματος και επιλογών έναντι της ασφάλειας του οικογενειακού δικαίου και να αποδέχεται υπεύθυνη δήλωση αντί προξενικής βεβαίωση ανυπαρξίας κωλύματος γάμου.

Αριθμός Απόφασης 91/2017
(Αριθμός Κατάθεσης Αίτησης 69/02-06-2017)
ΤΟ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
(Διαδικασία Εκούσιας Δικαιοδοσίας)
ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ από τη Δόκιμη Ειρηνοδίκη Μυτιλήνης Παναγιώτα Κρομμύδα που ορίστηκε με πράξη της Προέδρου Πρωτοδικών Μυτιλήνης και τη Γραμματέα Φωτεινή Ανυφαντή.
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕ δημόσια στο ακροατήριό του στις 26 Ιουνίου 2017 για να δικάσει την υπόθεση με αντικείμενο τη χορήγηση άδειας γάμου:
ΤΗΣ ΑΙΤΟΥΣΑΣ: ..., υπηκόου Συρίας, κατόχου του υπ' αριθμ. ... Δελτίου Αιτήσαντος Διεθνούς Προστασίας, κατοίκου Λέσβου, Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών, Μαυροβούνι/ Καρά Τεπέ, η οποία παραστάθηκαν μετά του πληρεξουσίου δικηγόρου της ΒΚ, ο οποίος κατέθεσε προτάσεις.
Η αιτούσα ζητά να γίνει δεκτή η από 02-06-2017 αίτησή της, που κατατέθηκε στη γραμματεία του Δικαστηρίου τούτου, με αρ. έκθεσης κατάθεσης 69/02-06-2017, προσδιορίσθηκε για την δικάσιμο που αναφέρεται στην αρχή της παρούσης και γράφτηκε στο πινάκιο, οπότε η υπόθεση αυτή εκφωνήθηκε νόμιμα με τη σειρά του σχετικού πινακίου και συζητήθηκε.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης ο πληρεξούσιος δικηγόρος της αιτούσας ζήτησε να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά και τις έγγραφες προτάσεις του.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 1 εδ. β του Συντάγματος, η ιδιωτική και οικογενειακή ζωή του ατόμου είναι απαραβίαστη, ενώ κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 21 παρ. 1 του Συντάγματος, η οικογένεια ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς και ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του Κράτους, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 25 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος, τα δικαιώματα του ανθρώπου ως ατόμου και ως μέλους του κοινωνικού συνόλου και η αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου τελούν υπό την εγγύηση του Κράτους. Όλα τα κρατικά όργανα υποχρεούνται να διασφαλίζουν την ανεμπόδιστη και αποτελεσματική άσκηση τους, ενώ οι κάθε είδους περιορισμού, που μπορούν κατά το Σύνταγμα να επιβληθούν στα δικαιώματα αυτά, πρέπει να προβλέπονται είτε απευθείας από το Σύνταγμα, είτε από το Νόμο, εφόσον υπάρχει επιφύλαξη υπέρ αυτού και να σέβονται την αρχή της αναλογικότητας. Η αναγνώριση δε και η προστασία των θεμελιωδών και απαράγραπτων δικαιωμάτων του ανθρώπου από την Πολιτεία αποβλέπει στην πραγμάτωση της κοινωνικής προσόδου μέσα σε ελευθερία και δικαιοσύνη. Περαιτέρω, σύμφωνα με τα άρθρα 8 παρ. 1 της ΕΣΔΑ και 7 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε. παν πρόσωπο δικαιούται εις το σεβασμό της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής του, της κατοικίας του και της αλληλογραφίας του, ενώ σύμφωνα με τα άρθρα 12 της ΕΣΔΑ και 9 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., με τη συμπλήρωση της ηλικίας γάμου, ο άνδρας και η γυναίκα έχουν το δικαίωμα να συνάπτουν γάμο και να δημιουργούν οικογένεια, συμφώνως προς τους διέποντες το δικαίωμα τούτο εθνικούς νόμους. Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., το δικαίωμα ασύλου διασφαλίζεται τηρουμένων των κανόνων της Σύμβασης της Γενεύης της 28ης Ιουλίου 1951 και του Πρωτοκόλλου της 31ης Ιανουαρίου 1967 περί του καθεστώτος των προσφύγων και σύμφωνα με τη Συνθήκη για την Ε.Ε. και τη ΣΛΕΕ. Περαιτέρω, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 2 παρ. β και δ του Π.Δ. 114/2010, «αίτηση παροχής διεθνούς προστασίας» ή «αίτηση ασύλου» ή «αίτηση» είναι η αίτηση παροχής προστασίας από το Ελληνικό Κράτος που υποβάλλει αλλοδαπός ή ανιθαγενής, με την οποία ζητεί την αναγνώριση στο πρόσωπό του της ιδιότητας του πρόσφυγα σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης ή τη χορήγηση καθεστώτος  επικουρικής προστασίας. Κάθε αίτηση διεθνούς προστασίας τεκμαίρεται ότι είναι αίτηση ασύλου, εκτός αν ο αιτών ζητεί ρητώς να του παρασχεθεί άλλη μορφή προστασίας, η οποία είναι δυνατόν να ζητηθεί αυτοτελώς. Η αίτηση διεθνούς προστασίας μπορεί να περιλαμβάνει και μέλη της οικογένειας του αιτούντος που βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια. Εξάλλου, «αιτών διεθνή προστασία» ή «αιτών άσυλο» ή «αιτών» είναι ο αλλοδαπός ή ο ανιθαγενής, ο οποίος δηλώνει  προφορικώς  ή  εγγράφως  ενώπιον οποιασδήποτε ελληνικής αρχής στα σημεία εισόδου στην Ελληνικής Επικράτεια ή εντός αυτής ότι ζητεί άσυλο ή επικουρική προστασία στη Χώρα μας ή με οποιονδήποτε τρόπο ζητεί να μην απελαθεί σε κάποια χώρα εκ φόβου δίωξης λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, κοινωνικής τάξης ή πολιτικών πεποιθήσεων, σύμφωνα με την ως άνω Σύμβαση της Γενεύης ή επειδή κινδυνεύει να υποστεί σοβαρή βλάβη, σύμφωνα με το άρθρο 15 του Π.Δ. 96/2008 και επί του αιτήματος του οποίου δεν έχει ληφθεί ακόμη τελεσίδικη απόφαση.

Επίσης, ως αιτών διεθνή προστασία θεωρείται και ο αλλοδαπός, ο οποίος εισέρχεται στη Χώρα μας κατ' εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 343/2003 του Συμβουλίου για τη θέσπιση των κριτηρίων και μηχανισμών για τον προσδιορισμό του Κράτους Μέλους, που είναι υπεύθυνο για την εξέταση αίτησης ασύλου που υποβάλλεται σε κράτος μέλος από υπήκοο τρίτης χώρας (L 050/25-02-2003). Αν ο αιτών απευθυνθεί σε μη αρμόδια αρχή, αυτή υποχρεούται να τον παραπέμψει αμέσως  στην κατά περίπτωση αρμόδια αρχή παραλαβής με τον προσφορότερο τρόπο. Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 και 3 του αυτού ως άνω Π.Δ., οι αιτούντες επιτρέπεται να παραμένουν στη Χώρα μέχρι την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας εξέτασης της αίτησης και δεν απομακρύνονται με οποιονδήποτε τρόπο, πλην όμως το δικαίωμα παραμονής του αιτούντος στη Χώρα, σύμφωνα με την παρ. 1, δε θεμελιώνει δικαίωμα για χορήγηση άδειας παραμονής. Κατά τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 9 παρ. 1 περ. β του ως ανω Π.Δ., οι αιτούντες υποχρεούνται να συνεργάζονται με τις αρμόδιες αρχές στο μέτρο που αυτό είναι αναγκαίο για την διεκπεραίωση της αίτησης τους και ειδικότερα, σε κάθε περίπτωση, οι αιτούντες υποχρεούνται μεταξύ άλλων να παραδίδουν το ταξιδιωτικό έγγραφο ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο που έχουν στην κατοχή τους και σχετίζεται με την εξέταση της αίτησης και των στοιχείων που πιστοποιούν την ταυτότητα του ιδίου και των μελών της οικογένειας του, τη χώρα προέλευσης και τον τόπο καταγωγής, καθώς και την οικογενειακή του κατάσταση. Η αναγνώριση της ιδιότητας του δικαιούχου διεθνούς προστασίας δεν προϋποθέτει απαραιτήτως την υποβολή τυπικών αποδεικτικών στοιχείων. Στις περιπτώσεις δε που παραδοθούν τα ανωτέρω έγγραφα συντάσσεται πρακτικό παράδοσης- παραλαβής. Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 6 παρ. 1 εδ. α και β του Π.Δ. 220/2207, οι αιτούντες μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στην επικράτεια ή στην περιοχή που τους ορίζει η Κεντρική Αρχή και να επιλέγουν τον τόπο διαμονής τους, ενώ η οριζόμενη περιοχή δεν μπορεί να θίγει την ιδιωτική ζωή των αιτούντων και πρέπει να παρέχει σε αυτούς τη δυνατότητα άσκησης όλων των δικαιωμάτων που προβλέπονται στο παρόν διάταγμα, κατά δε τη διάταξη του άρθρου 7 του ως άνω Π.Δ., οι αρμόδιες αρχές κατά την παρεχόμενη στον αιτούντα στέγαση, λαμβάνουν στο μέτρο του δυνατού, τα κατάλληλα μέτρα για τη διατήρηση της ενότητας της οικογένειας του, που βρίσκονται στη χώρα, εφόσον συναινεί προς τούτο και ο ίδιος. Επίσης, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 8 παρ. 1 του Ν. 1599/1980, γεγονότα ή στοιχεία που δεν αποδεικνύονται με το δελτίο ταυτότητας ή τα αντίστοιχε έγγραφα της διάταξης του άρθρου 6 του αυτού ως άνω Νόμου, μπορεί να αποδεικνύονται ενώπιον κάθε αρχής ή υπηρεσίας του δημοσίου τομέα με υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου. Κατά δε τη διάταξη του άρθρου 6 του αυτού ως άνω Νόμου 1599/1986, η ταυτότητα των Ελλήνων πολιτών έναντι πάντων αποδεικνύεται από τα δελτία ταυτότητας που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού ή από τα δελτία ταυτότητας που εκδόθηκαν κατά  τις διατάξεις του  Ν.Δ. 127/1969,  έως  ότου αντικατασταθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού ή από το διαβατήριο για τους Έλληνες της αλλοδαπής. Κατ' εξαίρεση των διατάξεων του εδαφίου α' της παρ. 1, αντί του δελτίου ταυτότητας, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να επιδεικνύει την προσωρινή βεβαίωση των αρμόδιων αρχών της παρ. 2 του άρθρου 1 ότι έχει καταθέσει τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου ταυτότητας. Στη βεβαίωση δε αυτή πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία ταυτότητας που ορίζονται στη διάταξη του άρθρου 3. Η δε ταυτότητα των αλλοδαπών αποδεικνύεται είτε από το διαβατήριο τους ή άλλο έγγραφο, βάσει του οποίου επιτρέπεται η είσοδος τους στη χώρα, είτε από την άδεια παραμονής τους στην Ελλάδα.

Σύμφωνα δε με τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 1 παρ. 3 περ. δ του Π.Δ 391/1982, η ταυτότητα και τα αντίστοιχα έγγραφα της διάταξης του άρθρου 6 αποτελούν πλήρη απόδειξη ως προς τα στοιχεία που αναφέρουν. Τέλος, κατά τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 1 παρ. 3 περ. δ του Π.Δ. 391/1982, σε περίπτωση που ο ένας των μελλονύμφων είναι αλλοδαπός, αντί της υπεύθυνης δήλωσης του Ν. 195/1969, η οποία προβλέπεται σύμφωνα με την περ. γ της αυτής ως άνω διάταξης μόνο για τους ημεδαπούς, απαιτείται βεβαίωση από την οικεία Προξενική ή άλλη αρμόδια αρχή περί του ότι δεν υπάρχει κώλυμα για να τελέσει γάμο ο ενδιαφερόμενος αλλοδαπός. Τέλος, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 4 ΑΚ, ο αλλοδαπός απολαμβάνει τα αστικά δικαιώματα του ημεδαπού, ενώ κατά τη διάταξη του άρθρου 1350 ΑΚ, για τη σύναψη γάμου απαιτείται συμφωνία των μελλονύμφων, οι σχετικές δε δηλώσεις γίνονται αυτοπροσώπως και χωρίς αίρεση ή προθεσμία, ενώ οι μελλόνυμφοι πρέπει να έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας τους. Κατά δε τη διάταξη του άρθρου 1354 ΑΚ, η σύναψη γάμου εμποδίζεται πριν τη λύση ή την αμετάκλητη ακύρωση του ήδη υφιστάμενου γάμου, ενώ κατά τη διάταξη του άρθρου 1367 ΑΚ, ο γάμος τελείται είτε με τη σύγχρονη δήλωση των μελλονύμφων ότι συμφωνούν σε αυτόν (πολιτικός γάμος), η οποία γίνεται δημοσίως και πανηγυρικώς ενώπιον δύο μαρτύρων προς τον Δήμαρχο του τόπου, όπου τελείται ο γάμος ή προς το νόμιμο αναπληρωτή του, που είναι υποχρεωμένοι να συντάξουν αμέσως σχετική πράξη, είτε με την ιερολογία αυτού (γάμου) από ιερέα της ανατολικής ορθόδοξης εκκλησίας ή από λειτουργό άλλου δόγματος ή θρησκεύματος γνωστού στην Ελλάδα, οι όροι δε της ιεροτελεστίας και κάθε θέμα σχετικό με αυτή διέπονται από το τυπικό και τους κανόνες του δόγματος ή θρησκεύματος, σύμφωνα με το οποίο γίνεται η ιεροτελεστία, εφόσον δεν είναι αντίθετοι προς τη δημόσια τάξη, ο δε θρησκευτικός λειτουργός είναι υποχρεωμένος να συντάξει αμέσως σχετική πράξη. Περαιτέρω, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 1368 ΑΚ, για να τελεσθεί ο γάμος, είτε ως πολιτικός είτε με ιερολογία της ανατολικής ορθόδοξης εκκλησίας, απαιτείται άδεια του Δημάρχου της τελευταίας κατοικίας έκαστου των προσώπων, τα οποία πρόκειται να παντρευτούν. Σε περίπτωση ωστόσο που ο αρμόδιος για την έκδοση της άδειας αρνείται να τη χορηγήσει αποφασίζει αμετακλήτως το Ειρηνοδικείο (άρθρο 740 ΚΠολΔ), το οποίο δικάζει κατά την εκούσια δικαιοδοσία (άρθρο 739 ΚΠολΔ). Εξάλλου, κατά τη διάταξη του άρθρου 1369 ΑΚ, πριν από την τέλεση του γάμου, με όποιον τύπο και να πρόκειται να τελεσθεί αυτός, πρέπει να γνωστοποιούνται με τοιχοκόλληση σχετικής αγγελίας στο δημοτικό κατάστημα της κατοικίας εκάστου εξ αυτών, που πρόκειται να νυμφευθούν, το ονοματεπώνυμο τους, το επάγγελμα τους, το όνομα των γονέων τους και ο τόπος όπου γεννήθηκαν, όπου κατοικούσαν τελευταίως και όπου πρόκειται να τελεσθεί ο γάμος, ο οποίος αν δεν τελεσθεί εντός έξι μηνών από την σχετική γνωστοποίηση, η τελευταία πρέπει να επαναληφθεί. Όταν δε τα πρόσωπα, τα οποία πρόκειται να πανδρευτούν, κατοικούν σε μεγάλη πόλη, η γνωστοποίηση γίνεται με δημοσίευση σε ημερησία εφημερίδα του τόπου κατοικίας, ενώ κατά τη διάταξη του άρθρου 1370 ΑΚ, η άδεια γάμου δίνεται υποχρεωτικώς, αφού πρώτα ερευνηθεί αν συντρέχουν οι νόμιμοι όροι για τον γάμο που πρόκειται να τελεστεί και εάν έλαβε χώρα η οικεία γνωστοποίηση, η οποία δύναται να παραληφθεί, εφόσον συντρέχουν σπουδαίοι λόγοι. Τέλος, κατά τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 789 ΚΠολΔ, όταν ζητείται κατά το νόμο να χορηγηθεί άδεια προς ενέργεια πράξης άλλης από εκείνες που αναφέρονται στις διατάξεις των άρθρων 792 και 797 ΚΠολΔ, αρμόδιο είναι το Δικαστήριο της κατοικίας και αν δεν υπάρχει κατοικία, της διαμονής του αιτούντος.
Με την υπό κρίση η αίτηση, η αιτούσα ζητεί με την υπό κρίση αίτηση της να της χορηγηθεί από το Δικαστήριο τούτου άδεια για τη σύναψη πολιτικού γάμου με τον υπήκοο Συρίας ...
Με το περιεχόμενο αυτό, η αίτηση αρμοδίως εισάγεται καθ' ύλην και κατά τόπον στο Δικαστήριο, προκειμένου να συζητηθεί κατά την διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας, σύμφωνα με τα άρθρα 739, 740 παρ. I και 798 ΚΠολΔ και είναι ορισμένη, σύμφωνα με τα άρθρα II8 και 216 αρ. 1 ΚΠολΔ. Είναι δε νόμιμη, στηριζόμενη στις ως άνω αναφερόμενες διατάξεις, σε συνδυασμό με εκείνες των άρθρων 1367 επ. ΑΚ. Πρέπει, επομένως, να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστική βασιμότητα της, δεδομένου ότι έχει τηρηθεί η προδικασία που προβλέπει η διάταξη του άρθρου 748 παρ. 2 ΚΠολΔ (βλ. την υπ' αριθ. 006063Γ707-06-2017 έκθεση επιδόσεως της Δικαστικής Επιμελήτριας του Εφετείου Βορείου Αιγαίου, με έδρα το Πρωτοδικείο Μυτιλήνης, ..., από την οποία αποδεικνύεται η εμπρόθεσμη επίδοση της κρινόμενης αίτησης στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Μυτιλήνης).

Από την ένορκη κατάθεση στο ακροατήριο του μάρτυρα αποδείξεως, η οποία περιέχεται στα ταυτάριθμα με την παρούσα απόφαση πρακτικά δημόσιας συνεδρίασης αυτού του Δικαστηρίου και από όλα τα έγγραφα που η αιτούσα νόμιμα προσκομίζει με επίκληση, μερικά από τα οποία μνημονεύονται ειδικότερα στη συνέχεια, χωρίς, ωστόσο, να παραλείπεται κανένα από αυτά κατά την ουσιαστική εκτίμηση της υπόθεσης, τα οποία χρησιμεύουν είτε προς άμεση ή έμμεση απόδειξη, είτε για τη συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, αποδεικνύονται τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά: Η αιτούσα, είναι υπήκοος Συρίας, γεννηθείσα στην πόλη Ζαμπάρι της Συρίας στις … κάτοχος του υπ' αριθμ. ... Δελτίου Αιτήσαντος Ασύλου. Στην Ελληνική Επικράτεια εισήλθε στις 27-12-2016 μαζί με την οικογένεια της, καθώς αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα καταγωγής τους, λόγω της πολυετούς  εμφύλιας πολεμικής σύρραξης που ταλανίζει τη χώρα. Το αίτημα της για χορήγηση ασύλου εξετάστηκε από τις αρμόδιες αρχές στις 13-03-2017 και εκκρεμεί ακόμη η έκδοση απόφασης. Διαμένει δε τους τελευταίους μήνες σε ISOBOX που τους παραχωρήθηκε στο Κέντρο Φιλοξενίας Καρά Τεπέ στην πόλη της Μυτιλήνης. Εκεί γνωρίστηκε και συνδέθηκε συναισθηματικά με τον συμπατριώτη της ..., αναγνωρισμένο πρόσφυγα, με τον οποίο σύναψαν γάμο σύμφωνα με τα έθιμα της χώρας καταγωγής του, με τον οποίο και συμβιώνει και κυοφορεί το τέκνο τους (βλ. την από 14-06-2017 ιατρική βεβαίωση). Περαιτέρω, αποδείχτηκε ότι η αιτούσα υπέβαλλε μαζί με τον αρραβωνιαστικό της στο αρμόδιο τμήμα Πολιτικών Γάμων του Δήμου Λέσβου, αίτηση προκειμένου να τους χορηγηθεί άδεια για την τέλεση πολιτικού γάμου. Ωστόσο, παρ' ότι στον αρραβωνιαστικό της δόθηκε η απαιτούμενη άδεια γάμου (βλ. υπ' αριθμ. 72/07-06-2017 άδεια γάμου), στην ίδια γνωστοποίησαν ότι δε δύναται να της χορηγήσουν άδεια γάμου, διότι δεν προσκόμισε: α) απόσπασμα ληξιαρχικής πράξης γεννήσεως και β) βεβαίωση από την οικεία Προξενική αρχή ή άλλη αρμόδια Αρχή της Χώρας καταγωγής της περί μη κωλύματος τέλεσης γάμου. Ωστόσο, λόγω της εμπόλεμης κατάστασης που επικρατεί στη Συρία και την αναστολή λειτουργίας των Προξενικών Αρχών στην Ελλάδα, η αιτούσα αδυνατεί να προσκομίσει τα ανωτέρω έγγραφα, ενώ με βάση τα διδάγματα της κοινής πείρας καθίσταται κατανοητό ότι ένα άτομο που εγκαταλείπει τη χώρα καταγωγής του λόγω εμπόλεμης κατάστασης είναι αδύνατο να φέρει μαζί του τέτοιου είδους έγγραφα.

Εξάλλου, η αιτούσα προσκομίζει Δελτίο της Προσωπικής της Ταυτότητας, εκδόσεως της Αραβικής Δημοκρατίας της Συρίας, η οποία φέρει Εθνικό Αριθμό ... ενώ συμπεριλαμβάνεται και ως προστατευόμενο μέλος στο βιβλιάριο υγείας του πατέρα της ..., από το οποίο τεκμαίρεται η μη τέλεση γάμου στη Χώρα καταγωγής της. Εξάλλου, από τη στάθμιση ανάμεσα στην ασφάλεια του οικογενειακού δικαίου και των συνταγματικών προστατευομένων δικαιωμάτων της προσωπικότητας, του γάμου και της οικογένειας (άρθρα 5 και 21  Συντάγματος) και των θεμελιωδών δικαιωμάτων των προσφύγων και με αναλογική εφαρμογή της υπ' αριθμόν 94798/14-11-1982 οδηγίας του Υπουργείου Εσωτερικών, Διεύθυνση Ιθαγένειας για την αντιμετώπιση θεμάτων που προκύπτουν λόγω καθιερώσεως πολιτικού γάμου, για τους ομογενείς εκδιωχθέντων από τις χώρες ιθαγένειας τους, εκτιμάται ότι όλως εξαιρετικώς, στις περιπτώσεις των αναγνωρισμένων πολιτικών προσφύγων ή των αιτούντων άσυλο θα πρέπει να αρκεί η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης περί ανυπαρξίας κωλυμάτων γάμου, όπως τούτο προβλέπεται κατά το Νόμο και για τους ημεδαπούς. Ως εκ τούτου, η απαίτηση εκ μέρους των διοικητικών αρχών και υπηρεσιών της Χώρας για την προσκόμιση πιστοποιητικού αγαμίας από την οικεία προξενική αρχή ή έτερη αρμόδια αρχή του κράτους της ιθαγένειας του αλλοδαπού περί ανυπαρξίας κωλύματος τέλεσης γάμου, αν και προβλέπεται από το νόμο, πρέπει ωστόσο να υποχωρεί σε κάθε περίπτωση που η προσκόμιση του οικείου πιστοποιητικού καθίσταται ανέφικτη, όπως στην περίπτωση των πολιτικών προσφύγων και των εξομοιούμενων προς αυτούς αιτούντων άσυλο, των οποίων οι σχέσεις με το κράτος της ιθαγένειας τους έχουν κατά τεκμήριο διαρραγεί ανεπανόρθωτα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πρέπει η Ελληνική Πολιτεία μέσω των δημόσιων και διοικητικών αρχών και υπηρεσιών της, να επιδείξει όχι απλώς ανοχή, αλλά ιδίως ευελιξία και ευρύτητα πνεύματος και επιλογών, πρέπει δε να υπερισχύσει έναντι της ασφάλειας του ελληνικού οικογενειακού δικαίου, το οποίο προστατεύεται τόσο αστικώς (ακύρωση γάμου κατ' άρθρα 1372 επ. ΑΚ), όσο και ποινικώς (άρθρο 356 ως ποινική κύρωση της διγαμίας), η υποχρέωση του Κράτους περί προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων των προσφύγων, οι οποίοι πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να εισφέρουν, αντί του ως άνω πιστοποιητικού αγαμίας, το οποίο αδυνατούν πραγματικά να προσκομίσουν, μία απλή υπεύθυνη δήλωση περί ανυπαρξίας στο  πρόσωπό τους οποιοδήποτε κωλύματος γάμου, προκειμένου να μην παρακωλύεται για αυτούς οριστικώς η δυνατότητα τέλεσης γάμου και δημιουργίας οικογένειας στη Χώρα μας (βλ. και ΜονΠρωτΚω  390/2013). Εν προκειμένω, η αιτούσα, κάτοχος  όπως προαναφέρθηκε του υπ' αριθμόν ..... Δελτίο αιτήσαντος ασύλου, το οποίο αποτελεί τίτλο νόμιμης παραμονής στη Χώρα, προσκομίζει αντίγραφο του Δελτίου της Προσωπικής της Ταυτότητας, εκδόσεως της Αραβικής Δημοκρατίας της  Συρίας, η οποία φέρει Εθνικό Αριθμό ... με επίσημη μετάφραση στην ελληνική γλώσσα, το οποίο είναι αντίστοιχο του Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας στην Ελλάδα. Υφίσταται δε αποδεδειγμένη αδυναμία προσκόμισης πιστοποιητικού αγαμίας από τις αρχές της Χώρας της, καθώς η Συρία έχει αναστείλει τη λειτουργία των Προξενικών Αρχών στη Χώρα μας, είναι δε γνωστή στο Δικαστήριο η πολιτική κατάσταση στη Συρίας λόγω της εμφύλιας εμπόλεμης κατάστασης που επικρατεί εκεί τα τελευταία έτη και κατ' επέκταση η αδυναμία οποιαδήποτε επικοινωνίας της αιτούσας με τις εκεί δημόσιες υπηρεσίες. Εξάλλου, όπως αποδεικνύεται από το προσκομιζόμενο αντίγραφο, με επίσημη μετάφραση στην ελληνική γλώσσα, του βιβλιαρίου υγείας του πατέρα της ... συμπεριλαμβάνεται ως προστατευόμενο μέλος σε αυτό, από το οποίο τεκμαίρεται συνεπώς η μη τέλεση γάμου στη Χώρα καταγωγής της. 
Ως εκ τούτου, αρκεί η προσκόμιση από την αιτούσα απλή υπεύθυνη δήλωση ενώπιον του Δήμου Λέσβου στην οποία θα αναγράφεται η μη ύπαρξη κωλυμάτων στο πρόσωπο της περί σύναψη γάμου, καθώς και η αδυναμία προσκόμισης από αυτήν έτερου εγγράφου περί αγαμίας. Αντιθέτως, η εμμονή των αρχών του Ελληνικού Κράτους για προσκόμιση του πιστοποιητικού αυτού, αποτελεί παραβίαση των προστατευομένων δικαιωμάτων του γάμου και της οικογένειας, αφού η άρνηση αυτή παρακωλύει την τέλεση γάμου και δημιουργία οικογένειας ανάμεσα στην αιτούσα και τον αρραβωνιαστικό της ..., λαμβάνοντας υπόψη ότι η αιτούσα κυοφορεί το παιδί τους, το οποίο σε περίπτωση μη χορήγησης της απαιτούμενης άδειας, θα γεννηθεί ως τέκνο εκτός γάμου των γονέων του. Εξάλλου, όπως προκύπτει και από το προσκομιζόμενο φύλλο της εφημερίδας Εμπρός της 16ης Μαΐου 2017 της πόλης της Μυτιλήνης (σελ. 19), έγινε η ανακοίνωση για την τέλεση του γάμου της αιτούσας με τον ... Με βάση τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά αποδεικνύεται ότι η αιτούσα προσκομίζει με επίκληση όλα τα κατά το νόμο απαιτούμενα έγγραφα, μόνη δε η έλλειψη του πιστοποιητικού αγαμίας δεν είναι ικανή να παρεμποδίσει τη χορήγηση σε αυτήν άδεια τέλεσης πολιτικού γάμου, δεδομένου των συνθηκών, όπως αναλύθηκε και ανωτέρω, είναι δυνατό το πιστοποιητικό αυτό να υποκατασταθεί με μία απλή υπεύθυνη δήλωση. Ως εκ τούτου, ο Δήμος Λέσβου κακώς αρνήθηκε τη χορήγηση στην αιτούσα άδειας τέλεσης πολιτικού γάμου με τον ... καθώς όπως προαναφέρθηκε συντρέχουν στο πρόσωπο της αιτούσας οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη χορήγηση της σχετικής άδειας.

Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, πρέπει η υπό κρίση αίτηση να γίνει δεκτή και ως ουσία βάσιμη και να χορηγηθεί στην αιτούσα η άδεια τέλεσης πολιτικού γάμου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό της παρούσας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΕΧΕΤΑΙ την αίτηση.
ΠΑΡΕΧΕΙ την άδεια στην αιτούσα υπήκοος Συρίας, γεννηθείσα στην πόλη Ζαμπάρι της Συρίας στις 10-01-1997 και κάτοχο του υπ' αριθμ. ... Δελτίου Αιτήσαντος Ασύλου να τελέσει πολιτικό γάμο με τον ... υπήκοο Συρίας, κάτοικοι αμφέτεροι   Κέντρου Φιλοξενίας Προσφυγών και Μεταναστών, Μαυροβούνι/Καρά Τεπέ.
ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίστηκε και δημοσιεύθηκε στη Μυτιλήνη Λέσβου, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του παρόντος Δικαστηρίου, την      13η Ιουλίου 2017, κατά την οποία απουσίαζαν οι διάδικοι και οι πληρεξούσιοι δικηγόροι τους.

Η ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΗΣ                Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Παναγιώτα Κρομμύδα          Ελένη Πετρουνάκου   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου